Lead
Zasady przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków w Środowiskowym Domu Samopomocy „Walentynka” w Szczecinku
Podstawa prawna:
1. Ustawa z dn. 14 czerwca 1960 r. kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz.U. 2021, poz. 735).
2. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz.U. z 2002 r. nr 5, poz. 46).
Przyjmowanie, rejestrowanie skarg i wniosków
1. W Środowiskowym Domu Samopomocy „Walentynka” w Szczecinku wnoszący skargi i wnioski przyjmowani są przez Kierownika we wtorki w godz. 10.00-11.00 i czwartki w godz. 11.00 - 12.00.
2. Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie, za pomocą poczty elektronicznej lub ustnie do protokołu.
3. Pracownik Środowiskowego Domu Samopomocy „Walentynka” w Szczecinku, który otrzymał skargę dotyczącą jego działalności, obowiązany jest przekazać ją niezwłocznie Kierownikowi.
4. Rejestr skarg i wniosków prowadzi Kierownik.
5. Skargi i wnioski przekazane przez redakcje prasowe, radiowe, telewizyjne oraz organizacje społeczne podlegają rozpatrzeniu i załatwieniu w takim samym trybie, jak skargi i wnioski od osób fizycznych i prawnych.
6. Do rejestru wpisuje się także skargi i wnioski, które nie zawierają imienia i nazwiska oraz adresu wnoszącego – anonimy.
7. Rejestr skarg i wniosków uwzględnia następujące rubryki:
a) liczba porządkowa,
b) data wpływu skargi/wniosku,
c) data rejestrowania skargi/wniosku,
d) adres osoby lub instytucji wnoszącej skargę/wniosek,
e) informacja na temat, czego dotyczy skarga/wniosek,
f) termin załatwienia skargi/wniosku.
Kwalifikowanie skarg i wniosków
1. Kwalifikowania spraw jako skargi i wniosku dokonuje Kierownik.
2. Każda sprawa zakwalifikowana przez Kierownika jako skarga lub wniosek wpisywana jest do rejestru skarg i wniosków.
3. Jeśli z treści skargi lub wniosku nie można ustalić ich przedmiotu, Kierownik wzywa wnoszącego, w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania, o wyjaśnienie lub uzupełnienie z pouczeniem, że nie usunięcie braków spowoduje pozostawienie skargi lub wniosku bez rozpoznania.
4. Skargi/wnioski, które dotyczą kilku spraw podlegających rozpatrzeniu przez różne organy, należy zarejestrować, następnie pismem przewodnim przesłać odpisy właściwym organom, zawiadamiając o tym równocześnie wnoszącego, a kopię pisma należy pozostawić w dokumentacji placówki.
5. Skargi/wnioski anonimowe po dokonaniu rejestracji pozostają bez rozpoznania.
Rozpatrywanie skarg i wniosków
1. Skargi/wnioski rozpatruje Kierownik Środowiskowego Domu Samopomocy „Walentynka” w Szczecinku.
2. Z wyjaśnienia skargi/wniosku sporządza się następującą dokumentację:
a) oryginał wniosku/skargi,
b) notatkę służbową informującą o sposobie załatwienia skargi/wniosku i
wynikach postępowania wyjaśniającego,
c) materiały pomocnicze zebrane w trakcie wyjaśniania skargi/wniosku,
d) odpowiedź do wnoszącego, w której został powiadomiony o sposobie
rozstrzygnięcia sprawy wraz z urzędowo potwierdzonym wysłaniem,
e) inne pisma, jeśli sprawa tego wymaga.
3. Odpowiedź do wnoszącego winna zawierać:
a) oznaczenie organu, od którego pochodzi,
b) wyczerpującą informację o sposobie załatwienia sprawy z odniesieniem się do wszystkich zarzutów /wniosków zawartych w skardze/wniosku.
4. Pełna dokumentacja po zakończeniu sprawy przechowywana jest w placówce.
5. Skarga dotycząca określonej osoby nie może być przekazana do rozpatrzenia tej osobie ani osobie wobec której pozostaje ona w stosunku nadrzędności służbowej.
6. Skargę/wniosek rozpatruje się bez zbędnej zwłoki. Gdy sprawa wymaga uzgodnień lub przeprowadzenia postepowania wyjaśniającego oraz badania akt, powinna być załatwiona w terminie 1 miesiąca od daty otrzymania. Sprawy szczególnie skomplikowane załatwia się nie później niż w ciągu 2 miesięcy od wszczęcia postępowania wyjaśniającego.
Załączniki:
Protokół z ustnego przyjęcia skargi/wniosku.